Spoločná tlačová správa, 20. 3. 2023
- Asociácia evanjelických škôl Slovenska
- Asociácia súkromných škôl a školských zariadení
- Združenie katolíckych škôl Slovenska
- Združenie základných škôl Slovenska
- Zväz školských asociácií a združení SR
„Zavedenie povinných 3 vyučovacích hodín TV je v súčasnej situácii nepremyslené nesystémové riešenie, ktoré drvivá väčšina riaditeľov nedokáže reálne zabezpečiť.“
Odmietavé stanovisko k zavedeniu 3 hodín povinnej telesnej výchovy v súčasnosti na základných školách adresované ministrovi školstva zverejnili dnes predstavitelia 5 organizácií zastupujúcich štátne aj neštátne základné školy – Asociácia evanjelických škôl Slovenska, Asociácia súkromných škôl Slovenska, Združenie katolíckych škôl Slovenska , Združenie základných škôl Slovenska a Zväz školských asociácií a združení SR.
Predstavitelia uvedených organizácií 30. januára 2023 adresovali Jánovi Horeckému, ministrovi školstva, vedy, výskumu a športu SR Stanovisko k navýšeniu hodinovej dotácie telesnej a športovej výchovy na prvom stupni základnej školy na tri hodiny (ISCED 1,2), v ktorom síce zdôraznili potrebu zvýšenej pohybovej aktivity na zlepšenie fyzického i psychického zdravia detí, avšak v odbornom stanovisku upozornili na to, že „jej zavedenie bez zohľadnenia ďalších súvislostí by dostalo drvivú väčšinu riaditeľov a zriaďovateľov do pozície vazalov úlohy, ktorú v súčasnosti z viacerých dôvodov nedokážu ani reálne zabezpečiť“. Realizáciu zámeru navýšenia hodín TSV bez komplexného systémového riešenia a bez potrebných východiskových analýz zhodnocujúcich široké dopady uvažovaného zámeru považujeme za škodlivý, jednostranný a nekoncepčný krok s predpokladanými vážnymi dôsledkami pre školskú prax, ktorými sú:
- Výrazný negatívny zásah do rámcového učebného plánu pre ISCED 1 a samotnej filozofie tvorby školského vzdelávacieho programu.
- Nezodpovedajúce priestorové podmienky pre paušálne uplatnenie navýšenia hodín TSV na všetkých školách.
- Nepripravenosť škôl z hľadiska zabezpečenia personálnych kapacít.
- Nesystémové riešenie problému nedostatku pohybu dnešnej mládeže
Upozorňujú, že už v súčasnosti model rámcového učebného plánu umožňuje školám vyučovať na prvom stupni 3 hodiny TSV, čo mnohé školy, v zmysle svojho vlastného profilačného zamerania, aj využívajú a žiadajú ministra, aby odmietol toto unáhlené a nepremyslené riešenie a k téme zaujal systémový prístup.
Vyjadrenia:
PhDr. Marián Damankoš, PhD., prezident Asociácie evanjelických škôl Slovenska:
„Návrh poslanca NRSR na navýšenie hodín TSV v základných školách, ktorý bol predložený bez odbornej diskusie a bez analýzy pedagogických, personálnych a materiálno-technických dopadov je ukážkovým príkladom nekompetentných zásahov niektorých politikov do slovenského školstva. Výsledkom nebude vyriešenie definovaného problému, ale hrubý zásah do školských vzdelávacích programov a pokračujúci rozvrat školského systému.“
Mgr. art. Eva Ohraďanová, ArtD., prezidentka Asociácie súkromných škôl a školských zariadení:
„Plošné navýšenie hodín telesnej výchovy je nesystémovou a pre množstvo škôl nevykonateľnou zmenou. Nemôžeme súhlasiť s filozofiou navrhovateľov, podľa ktorej nové povinnosti v zákone vyvolajú tlak na navýšenie finančných prostriedkov, aby mohli byť realizovateľné. Naopak, vyžadujeme zavádzanie takých zmien, ktorých realizácia a financovanie je už pri predkladaní zrejmá, čo v tomto prípade návrh nespĺňa.“
Mgr. Daniel Masarovič, prezident Združenia katolíckych škôl Slovenska:
“Riešenie nedostatku pohybu mládeže pridaním hodín telesnej výchovy považujem za rovnako chybné riešenie ako keď sme pred niekoľkými rokmi riešili problém narastajúceho extrémizmu pridaním hodiny dejepisu. Extrémizmus v štáte narástol. Účinne môžu byť len koncepčné riešenia.“
Mgr. Eva Horníková, prezidentka Združenia základných škôl Slovenska:
„Zavedenie povinnej 3 vyučovacej hodiny TSV v týždni spôsobí v základných školách zbytočný tlak na vedenie škôl, ktoré bude musieť túto nesystémovú zmenu zaviesť a nájsť jej miesto v rozvrhu hodín. No nie len to. Už teraz, vychádzam z vlastnej riaditeľskej skúsenosti, prispôsobujeme tvorbu rozvrhu kapacite jednej telocvične pre 486 žiakov. Rovnako bude pre nás obťažné zamestnať personál na kvalitné vyučovanie TSV. Pobyt vonku, kde nie je dostatok priestorových možností v telocvični, nerieši problém s pohybom detí v mladšom školskom veku.“
Tlačovú správu so Stanoviskom médiám poskytla Stella Hanzelová, ASŠŠZ